STOMATOCHIRURGIE

Vytažení zubu / extrakce

Extrakce zubu znamená vytažení zubu nebo jeho části z jeho lůžka v čelistní kosti. Extrakce zubu se dnes provádí zásadně v kvalitním znecitlivění (většinou v místním), to znamená, že zákrok je nebolestivý.

Nekomplikovaná extrakce zdravého pacienta většinou v běžném životě příliš neomezuje. Obyčejně není nutné předepisovat antibiotika nebo jiné léky. V den extrakce se může objevit místní otok nebo modřina (ta vzniká spíše po injekci místního umrtvení). Úplné zhojení rány po vytažení zubu trvá poměrně dlouho – měkké tkáně několik týdnů, kost se přestaví až za několik měsíců.

Chirurgické vytažení zubu

Chirurgická extrakce zubu je operativní odstranění zubu. Nejčastějším důvodem zákroku je zub, který není prořezán do úst nebo je prořezán pouze částečně a je v anatomicky nevýhodném postavení. Také může jít o zub nadpočetný, ten může způsobovat bolest, závažné záněty nebo poškozovat sousedící a další zuby. Chirurgickou extrakcí se někdy musí řešit také odstranění vrostlého zbytkového zubního kořene.

Chirurgická extrakce je obvykle ambulantní zákrok. Existuje řada operačních postupů. Výkon se provádí v kvalitním místním znecitlivění, pacient necítí bolest, pouze někdy nepříjemný tlak.

Doba hojení je závislá na rozsahu výkonu, na stavu a obranyschopnosti organismu operovaného, ale také na vzniku případných komplikací. Stehy se odstraňují většinou po 7–10 dnech nebo po použití vstřebatelných stehů samy zmizí přibližně po třech týdnech. Někdy je nutné podávat antibiotika. Měkké tkáně se obvykle zcela zahojí po pár týdnech, kost dorůstá až po několika měsících. Chirurgická extrakce a také hojení rány po ní bývá snadnější a příznivější v mladém věku. Výkon je ideální provádět v době, kdy na zub nepůsobí akutní obtíže.

Po chirurgické extrakci může vzniknout místní pooperační otok a také krevní výron (modřina, hematom) – je lépe s ním počítat a přizpůsobit těmto skutečnostem aktivity po výkonu.