ENDODONCIE

Ošetření kořenových kanálků

Ošetření kořenových kanálků, endodoncie, se zabývá ošetřením zánětu zubní dřeně a jeho komplikacemi. Příčinou tohoto zánětu jsou mikroorganismy, jejichž zdrojem je nejčastěji zanedbaný, nerozpoznaný nebo špatně ošetřený zubní kaz, který se šíří do hloubky a blízkosti dřeňové dutiny. Druhým nejčastějším důvodem jsou komplikace, které se objeví druhotně, po špatně provedeném předchozím ošetření kořenových kanálků, pod rozsáhlou výplní, starou korunkou nebo po úrazu zubů.

Na našem pracovišti provádíme endodontické ošetření pod kontrolou lupových brýlí, dentálního mikroskopu, za pomoci apexlokátoru, endomotoru, nikltitanových nástrojů a přístrojů na 3D plnění kořenových kanálků. Ošetření spočívá v překrytí a zachování živé dřeně nebo v jejím odstranění, dezinfekci a hermetickém uzávěru systému kořenových kanálků. Tím je možné zachránit zub.

Takto ošetřený zub může při správné zubní hygieně pacientovi sloužit bez bolesti ještě mnoho let. Hodně záleží i na následné kvalitní dostavbě korunkové části zubu – ve většině případů se doporučuje korunka, polokorunka (overlay) nebo jiná protetická práce, u málo poškozených zubů, kde zůstává masa vlastního zubu, dostavba bílou kompozitní výplní.

Samozřejmostí tohoto ošetření je bezbolestnost. Bezprostředně po zákroku může být zub citlivý na dokousnutí a tlak, na tyto nepříjemnosti ale většinou stačí lék proti bolesti.

Existují i situace, kdy tato revize již dříve ošetřených kanálků není schopna sama o sobě pomoci, kořenový systém je neprůchodný nebo je v oblasti kosti cysta. Pak nastupuje chirurgická resekce kořenového hrotu. Pokud ani tato nepomůže, je nutné zub vytrhnout a nahradit implantátem, můstkem nebo jinak.